Faillissement Anode Energie
28 december 2021
Faillissement Anode Energie - VanHelder is uw nieuwe leverancier
Op 3 december 2021 heeft de Rechtbank Rotterdam het faillissement uitgesproken van een aantal vennootschappen die deel uitmaken van Anode Energie. Dit zijn de besloten vennootschappen Holding 3274 B.V., Energie I&V B.V., EnergiePlaza B.V. en Kleinverbruik Energie der Nederlanden B.V. Mr. Chr. Groenewoud (DVDW Advocaten) is aangesteld als curator in deze faillissementen. Inmiddels kan de curator u berichten dat er een nieuwe energieleverancier is gevonden die het klantenbestand van Anode Energie heeft overgenomen. Dat is VanHelder.
Nieuwe leverancier
De curator heeft per 13 december 2021 het klantenbestand overgedragen aan VanHelder. Deze overdracht is gerealiseerd in afstemming met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en volgens de besluiten leveringszekerheden. VanHelder is vanaf dat moment uw nieuwe leverancier.
Belangrijk om te weten is dat alle klanten van Anode Energie ook na het uitspreken van het faillissement gewoon stroom en gas geleverd hebben gekregen. Met ingang van het moment van de intrekking van de vergunning door de ACM krijgen klanten te maken met een zogenoemde ‘vensterperiode’. Tijdens deze periode is Anode Energie aan u blijven leveren. Gedurende deze periode kon u wettelijk niet zelf overstappen naar een andere leverancier. Dit is om ervoor te zorgen dat de curator in samenspraak met de ACM kon zoeken naar een nieuwe energieleverancier voor u als klant. Inmiddels is er in VanHelder een nieuwe energieleverancier gevonden die per 13 december 2021 de energieleveranties aan u overneemt. Voor particuliere klanten doet VanHelder dat in samenwerking met Gezinsenergie. De zakelijke klanten zijn bij VanHelder ondergebracht. U bent reeds benaderd door VanHelder en/of Gezinsenergie.
Voor de klanten van Anode Energie is de situatie tot 13 december 2021 niet veranderd. Vanaf 13 december 2021 zal VanHelder u als nieuwe energieleverancier gaan beleveren en zij zal de klanten van Anode Energie een nieuw contract aanbieden. Klanten hebben dan nog 30 dagen de tijd om alsnog zelf een andere energieleverancier te zoeken als zij niet akkoord zijn met het nieuwe contract dat zij ontvangen hebben. Belangrijk om te weten: ook in die periode krijgt u als klant gewoon stroom en gas.
Vragen over uw nieuwe leverancier
Bent u een particuliere klant en heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen met de tussenpersoon Gezinsenergie. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 085 - 732 57 35 of u kunt een e-mail sturen naar klantenservice@gezinsenergie.nl. Ook op de website van gezinsenergie vindt u nadere informatie en antwoorden op veelgestelde vragen.
Bent u een zakelijke klant (bedrijf)? Dan kunt u contact opnemen met VanHelder.
Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 020-205 04 85 of u kunt een e-mail sturen naar vraag@vanhelder.nl. Ook op de website van VanHelder vindt u nadere informatie en antwoorden op veelgestelde vragen.
Eindafrekening Anode Energie
Er zal nog een eindafrekening moeten worden opgesteld met Anode Energie. Anode Energie heeft u immers tot 13 december 2021 beleverd. Pas als dat is gebeurd zal kunnen blijken of u nog gerechtigd bent tot een teruggave over 2021 of dat u nog een deel moet betalen. Over het opmaken van de eindafrekening zult u nog worden geïnformeerd.
Voor eventuele vragen kunt u terecht op https://anode.nl/nieuws/FAQ of stuur een e-mail naar insolventie@dvdw.nl. U kunt alleen op deze wijze met de curator communiceren. Telefonisch zal hij u niet te woord kunnen staan. De curator verstrekt geen juridisch advies. Daarvoor dient u zelf een (juridisch) adviseur te raadplegen (bijvoorbeeld uw rechtsbijstandsverzekeraar of het Juridisch Loket). De eventuele kosten daarvan komen voor uw eigen rekening.
---
3 december 2021
Anode Energie failliet verklaard
Op 3 december 2021 heeft de Rechtbank Rotterdam het faillissement uitgesproken van een aantal vennootschappen die deel uitmaken van Anode Energie. Dit zijn de besloten vennootschappen Holding 3274 B.V., Energie I&V B.V., EnergiePlaza B.V. en Kleinverbruik Energie der Nederlanden B.V. Mr. Chr. Groenewoud (DVDW Advocaten) is aangesteld als curator in deze faillissementen. Het faillissement treft de klanten van Anode Energie. Dit zijn klanten die rechtstreeks een contract hebben afgesloten met Anode Energie, maar ook klanten die contracten hebben afgesloten via wederverkopers. Dit gaat om de volgende wederverkopers AGEM, Ampeer, Bliq, Green Dutch Energy, Gezinsenergie, Hilverstroom en Nedergy.
De ACM heeft een speciale informatiepagina opgesteld voor vragen van klanten van Anode Energie. Zie daarvoor onderstaande link naar de website van de ACM. Ook op de website van Anode Energie vindt u antwoord op de meest gestelde vragen, algemene informatie over het faillissement en het verdere proces: https://anode.nl/nieuws/FAQ. U vindt daar ook de contactgegevens van de klantenservice. De curator raadt u aan om deze informatie goed te lezen en deze websites regelmatig te bezoeken, zodat u geen belangrijke informatie mist. Indien er nieuws is, zal dat op deze websites worden vermeld.
Bent u klant bij Anode Energie?
U kunt tot 29 december 2021 niets doen. Tot deze datum loopt de vensterperiode. U kunt dan niet overstappen. Het is op dit moment nog niet duidelijk wie uw nieuwe energieleverancier wordt. De curator zoekt op dit moment naar een oplossing voor de klanten en zal de komende tijd drukdoende zijn met het vinden van een nieuwe energieleverancier. Wanneer er een succesvolle overdracht wordt gerealiseerd, zullen de klanten daarover direct worden geïnformeerd. Tot die tijd blijft u gewoon elektriciteit en gas krijgen.
U kunt vanaf 29 december kiezen of u bij uw nieuwe energieleverancier wilt blijven of wilt overstappen naar een andere leverancier. U heeft een wettelijke opzegtermijn van maximaal 30 dagen. Tijdens deze opzegtermijn krijgt u dus elektriciteit en gas van uw toegewezen energieleverancier.
Het kan zijn dat deze informatie geen antwoord geeft op uw specifieke situatie. De curator verzoekt u in dat geval een email te sturen naar insolventie@dvdw.nl. U kunt alleen op deze wijze met de curator communiceren. Telefonisch zal hij u niet te woord kunnen staan. De curator verstrekt geen juridisch advies. Daarvoor dient u zelf een (juridisch) adviseur te raadplegen (bijvoorbeeld uw rechtsbijstandsverzekeraar of het Juridisch Loket). De eventuele kosten daarvan komen voor uw eigen rekening.