Coronacrisis zorgt voor hoofdbrekens bij ondernemers en bestuur
15 maart 2020 - Theo Hanssen
De uitbraak van het Coronavirus zal grote impact hebben op de mondiale, Europese en Nederlandse economie. Ook in Nederland zijn de economische consequenties merkbaar. Met name de acute gevolgen voor vliegtuigmaatschappijen, de reisbranche, de horeca en evenementensector sieren de afgelopen de dagen de voorpagina’s. De precieze impact op de Nederlandse economie zal afhangen van de snelheid waarmee het Coronavirus onder controle komt, zowel in Nederland als daarbuiten. Dat is op dit moment met onzekerheid omgeven en valt niet te voorspellen. Duidelijk is wel dat gesproken kan worden van een acute liquiditeitscrisis.
Van ondernemers en bestuurders wordt veel verwacht. Er komt veel op hen af. Naast de zorgen voor de gezondheid van medewerkers, relaties en al hun naasten, maken ondernemers zich zorgen over de financiële gevolgen, over de liquiditeitspositie, lopende overeenkomsten en daaruit voortvloeiende verplichtingen, het aantrekken van extra financiering en ga zo maar door.
Manage je stakeholders
Uit eerdere crisis is gebleken dat open en transparant communiceren met de belangrijkste stakeholders “key” is. Dat betekent bijvoorbeeld je bank informeren over de problemen waarmee je geconfronteerd wordt. Je belangrijkste leveranciers en afnemers contacteren. Zeker in deze coronacrisis zullen niet snel verwijten gemaakt worden en is het zaak om samen met je belangrijkste stakeholders en met daadkracht de crisis tegemoet te treden.
Zoals in iedere crisis is vertrouwen doorslaggevend. Vertrouwen van de bank in het bestuur en de maatregelen die de onderneming wil treffen. Vertrouwen in het feit dat er niets wordt achtergehouden. Het creëren en in stand houden van die vertrouwensrelatie is in eerste instantie vooral een taak en verantwoordelijkheid van de ondernemer/ de bestuurder. De ervaring leert echter dat het inschakelen van deskundige adviseurs waarin banken en grotere marktpartijen vertrouwen hebben, van doorslaggevend belang kunnen zijn.
Bereid je voor
Als ondernemer/ bestuurder sta je voor de opdracht om een acute liquiditeitscrisis het hoofd te bieden. Daarbij gelden de volgende uitgangspunten:
- Bestuurders hebben de verplichting om (tijdig) in te grijpen in geval van een acute liquiditeitscrisis;
- vraag jezelf af of je over de kennis en kunde beschikt om de onderneming door deze acute crisis te loodsen: wees kritisch op jezelf en schakel deskundige adviseurs in om je daarbij behulpzaam te zijn;
- focus en optimalisatie van het werkkapitaal: cash is king;
- zie erop toe dat er een deugdelijke en grondige analyse wordt gemaakt van (i) de financiële positie van de onderneming en (ii) de (te verwachten) toekomstige kasstromen op de korte en middellange termijn: maak waar mogelijk deze analyse met behulp van derden die hierin echt bedreven zijn en waak ervoor dat gekoerst wordt op de inzichten vanuit de boezem van de onderneming zelf;
- focus ook op je managementinformatiesysteem: zorg ervoor dat je tijdig volledige informatie krijgt om waar nodig bij te sturen: het sturen van de onderneming op financiële parameters in een financiële crisis is essentieel, zo niet doorslaggevend;
- stel op basis van de hiervoor genoemde analyse een herstructureringsplan op: welke maatregelen kun je treffen om liquiditeitstekorten in te lopen of te voorkomen? Hoe optimaliseer je je werkkapitaal?;
- zorg voor een contingencyplan: wat ga je doen als je herstructureringsplan niet geheel kan worden uitgevoerd? Bereid een akkoord met crediteuren voor of – in het ergste geval – een surseance van betaling of faillissement;
- monitor kritisch en nauwgezet de voortgang.
Inschakelen adviseurs
DVDW heeft veel ervaring met herstructureringen, turnarounds en insolventies. Zeker ook in de sectoren die nu het hardst getroffen worden. We genieten het vertrouwen van belangrijke stakeholders, zoals banken. Belangrijker is dat we weten wat er speelt als er een crisis ontstaat, wat er op een ondernemer/ bestuurder afkomt en dat we verder gaan dan alleen juridische adviezen geven. In nauwe samenwerking met het bestuur en financiële deskundigen zijn we in staat turnarounds te realiseren. Daarbij werken we nauw samen met meerdere partijen die zich bezighouden met financiële analyses.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Theo Hanssen: hanssen@dvdw.nl of 06-21200558
Leonard Boender: boender@dvdw.nl of 06-20546465
Bert Winnemuller: winnemuller@dvdw.nl of 06-21610075