"Ik dacht dat we vrienden waren."
03 september 2020 - Marjon Lok - Marlies Siegers
Vertrouwen is een belangrijk onderdeel van zaken doen. Het vormt vaak de basis voor een samenwerking of investering, met veelal ook persoonlijke componenten. Zakelijke partners komen soms bij elkaar over de vloer, kennen elkaars wederhelften en kinderen en zien elkaar op belangrijke familiemomenten zoals bruiloften, begrafenissen en wellicht het afstuderen van een kind. Intensief zakendoen beperkt zich zelden tot zuiver het zakelijke. Dat geldt evengoed voor grote als voor kleinere ondernemingen. Voor bestuurders en commissarissen/toezichthouders, maar ook voor investeerders. Zo lang het goed gaat, gaat het goed.
Financiële problemen
Succes schept echter een verraderlijke band. Hoe sterk die band echt is, blijkt namelijk pas als het minder gaat. Door tegenslagen, veranderingen of financiële problemen, zoals we bijvoorbeeld nu zien sinds de uitbraak van Covid-19, kunnen de verhoudingen op scherp komen te staan. Dan komen verschillen van inzicht aan de oppervlakte en blijken uitgangspunten en belangen opeens niet zo gelijk te zijn als het leek toen het goed ging. De toekomst ziet er anders uit dan gedacht. Men had meer of anders van elkaar verwacht. Er ontstaat wederzijds wantrouwen. Nu blijkt dat de relatie misschien wel nooit is geweest zoals men zich die had voorgesteld. Hoe groot en professioneel de onderneming en hoe ervaren de betrokkenen ook zijn, dergelijke verschuivingen kunnen aanvoelen als een schending van dat vertrouwen. Dat kan hard aankomen, zelfs bij de meest doorgewinterde ondernemer of investeerder. Vaak treedt een sneeuwbaleffect op: de teleurstelling resulteert vaak weer in een verharding van verhoudingen en standpunten, soms zelfs in een wapenwedloop. Zo kan het niet doorgaan. Er moet worden ingegrepen. Voor je het weet is het advocatenwerk.
Onderhandelingstraject
Maar hoe precies? Wij praten niet mee, maar met onze cliënten. Met onze cliënten bepalen wij eerst wat het (uiteindelijke) gewenste en haalbare doel is. Zonder doel geen strategie. We adviseren concreet en gericht. Wij denken op creatieve wijze mee over de strategie waarmee het doel op efficiënte en beste wijze kan worden behaald. Mogelijk is een schikking de beste optie. We hebben ervaring met en de nodige instrumenten voor een goed onderhandelingstraject. We kijken verder dan alleen de juridische argumenten. Alleen dan kunnen de best mogelijke voorwaarden voor cliënt worden gecreëerd. We zijn ook in die zin Experts in the laws of business. Vaak blijkt op die wijze er toch ruimte te zijn voor een goede en werkbare oplossing. Zo ontzorgen wij onze cliënten.
Procedures en onderhandelingen
Maar we zullen nooit een schikking adviseren om de lieve vrede te bewaren. Soms kan een geschil alleen goed worden opgelost door dit voor te leggen aan de rechterlijke macht. Bijvoorbeeld als er met spoed een knoop door moet worden gehakt of er urgent moet worden ingegrepen en de andere kant is niet bereid om voldoende te bewegen. Of als het geschil gaat om een zuivere juridische vraag met grote implicaties voor de onderneming. In procedures en onderhandelingen stellen we ons overtuigend, zakelijk en professioneel op. Dat is ook de toon van onze processtukken. We zorgen er tegelijkertijd voor dat het verhaal van de cliënt altijd duidelijk over het voetlicht komt. Als het nodig is, gaan we er in een gerechtelijke procedure scherp in. Want wie gelijk heeft, moet soms bereid zijn om het ook te halen.
Benieuwd wat wij voor u kunnen doen?
Neem contact met ons op
- Rotterdam +31 (0)10 440 05 00
- Den Haag +31 (0)70 354 70 54