Faillissement Anode Energie - VanHelder is uw nieuwe leverancier
28 december 2021
Faillissement Anode Energie - VanHelder is uw nieuwe leverancier
Op 3 december 2021 heeft de Rechtbank Rotterdam het faillissement uitgesproken van een aantal vennootschappen die deel uitmaken van Anode Energie. Dit zijn de besloten vennootschappen Holding 3274 B.V., Energie I&V B.V., EnergiePlaza B.V. en Kleinverbruik Energie der Nederlanden B.V. Mr. Chr. Groenewoud (DVDW Advocaten) is aangesteld als curator in deze faillissementen. Inmiddels kan de curator u berichten dat er een nieuwe energieleverancier is gevonden die het klantenbestand van Anode Energie heeft overgenomen. Dat is VanHelder.
Nieuwe leverancier
De curator heeft per 13 december 2021 het klantenbestand overgedragen aan VanHelder. Deze overdracht is gerealiseerd in afstemming met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en volgens de besluiten leveringszekerheden. VanHelder is vanaf dat moment uw nieuwe leverancier.
Belangrijk om te weten is dat alle klanten van Anode Energie ook na het uitspreken van het faillissement gewoon stroom en gas geleverd hebben gekregen. Met ingang van het moment van de intrekking van de vergunning door de ACM krijgen klanten te maken met een zogenoemde ‘vensterperiode’. Tijdens deze periode is Anode Energie aan u blijven leveren. Gedurende deze periode kon u wettelijk niet zelf overstappen naar een andere leverancier. Dit is om ervoor te zorgen dat de curator in samenspraak met de ACM kon zoeken naar een nieuwe energieleverancier voor u als klant. Inmiddels is er in VanHelder een nieuwe energieleverancier gevonden die per 13 december 2021 de energieleveranties aan u overneemt. Voor particuliere klanten doet VanHelder dat in samenwerking met Gezinsenergie. De zakelijke klanten zijn bij VanHelder ondergebracht. U bent reeds benaderd door VanHelder en/of Gezinsenergie.
Voor de klanten van Anode Energie is de situatie tot 13 december 2021 niet veranderd. Vanaf 13 december 2021 zal VanHelder u als nieuwe energieleverancier gaan beleveren en zij zal de klanten van Anode Energie een nieuw contract aanbieden. Klanten hebben dan nog 30 dagen de tijd om alsnog zelf een andere energieleverancier te zoeken als zij niet akkoord zijn met het nieuwe contract dat zij ontvangen hebben. Belangrijk om te weten: ook in die periode krijgt u als klant gewoon stroom en gas.
Vragen over uw nieuwe leverancier
Bent u een particuliere klant en heeft u vragen? Dan kunt u contact opnemen met de tussenpersoon Gezinsenergie. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 085 - 732 57 35 of u kunt een e-mail sturen naar klantenservice@gezinsenergie.nl. Ook op de website van gezinsenergie vindt u nadere informatie en antwoorden op veelgestelde vragen.
Bent u een zakelijke klant (bedrijf)? Dan kunt u contact opnemen met VanHelder.
Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 020-205 04 85 of u kunt een e-mail sturen naar vraag@vanhelder.nl. Ook op de website van VanHelder vindt u nadere informatie en antwoorden op veelgestelde vragen.
Eindafrekening Anode Energie
Er zal nog een eindafrekening moeten worden opgesteld met Anode Energie. Anode Energie heeft u immers tot 13 december 2021 beleverd. Pas als dat is gebeurd zal kunnen blijken of u nog gerechtigd bent tot een teruggave over 2021 of dat u nog een deel moet betalen. Over het opmaken van de eindafrekening zult u nog worden geïnformeerd.
Voor eventuele vragen kunt u terecht op https://anode.nl/nieuws/FAQ of stuur een e-mail naar insolventie@dvdw.nl. U kunt alleen op deze wijze met de curator communiceren. Telefonisch zal hij u niet te woord kunnen staan. De curator verstrekt geen juridisch advies. Daarvoor dient u zelf een (juridisch) adviseur te raadplegen (bijvoorbeeld uw rechtsbijstandsverzekeraar of het Juridisch Loket). De eventuele kosten daarvan komen voor uw eigen rekening.